perjantai 24. kesäkuuta 2011

Marimekko

Marimekko
Käväisin tiistaina Kiteellä. Otin ohjelmaani Kiteen Marimekon tehtaanmyymälässä käynnin. Marimekkohan viettää tänä vuonna 60 v. synttäreitään. Tehtaanmyymälän pihaan oli pystytetty teltta, jossa oli kaikkea ihanaa Marmekkoa ALE-hinnoilla myynnissä. Minähän suorastaan hurmaannuin. Olen ostanut  yli kolmekymmenen  vuoden aikana monta monituista eri Marimekon tuotetta. Tälläkin hetkellä minulla on käytössä Marimekon olkalaukku, joka on yli kolmekymmentä vuotta vanha. Vuosikymmeniä vanhoja tasraita T-paitojakin on yöppärikäytössä pari kappaletta. Viime vuosina olen ostanut Marmekon lakanoita, tyynyliinoja, pyyhkeitä ja verhoja. Samoin olen kartuttanut Marskooli lajitelmaani.

Vanhaa Marimekkoa
Nyt kartutin vaatearsenaaliani Marimekon vaattetteilla mekolla, paidalla, sukilla ja kaulaliinalla. Kun liityin Marimekon kanta-asiakkaaksi, niin sain vielä lautasliinoja kaupan päällisiksi :)

Uutta Marimekkoa
Tänä keväänä olen ostanut neljä mekkoa / tunikaa. Niistä kolmea en ole vielä edes pitänyt. Nyt oli pakko uudistaa tämä Marimekko ihanuus. Laitoinkin sen eilen töihin päälleni. Mekko on sellaista ohutta neulosta ja värikkyydessään aivan ihana. En löytänyt Marimekon nettisivusolta tätä mekkoa. Saattaa ollakin vain tehtaanmyymälän myynnissä?

 
Susanna mekko
Mietittiin työkaverin kanssa, että vaikka Kiteen tehtaan myymälä onkin niin lähellä, niin ei vaan tule lähdettyä käymään siellä. Mutta minun käyntini sattui kyllä nyt hyvään ALE-saumaan ja olen aivan älyttömän hyvilläni vaateostoksista.
Uusimmassa Annassa oli juttu Marimekon uudesta toimitusjohtajasta Mika Ihamuotilasta. Jutussa käsiteltiin Marimekon (=toimitusjohtajan) arvoja, menneisyyttä ja tulevaisuutta. Jutussa sivuttiin myös Ihamuotilan yksityiselämää ja vakavaa sairautta, joka muutti entisen pankkielämän liikemiehen elämän suunnan. 
Kaikki suomalaisethan muistavat Marimekon perustajan Armi Ratian ja pitkäaikaisen toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen. Saamme olla ylpeitä tästäkin suomalaisesta design-osaamisesta, joka tuo tutuksi kotimaatamme ja osaamistamme ympäri maailmaa.

Ei kommentteja: