keskiviikko 8. kesäkuuta 2011

Pariisin matka

Ensimmäinen päivä 1.6.2011 (keskiviikko)
Matkapäivän aamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä ja lupaili ihanaa lomaa. Matka alkoi päivän ensimmäisellä lennolla kohti Helsinkiä. Helsinki-Vantaalla nostettiin matkaseuran kanssa aidot kuplivat matkan kunniaksi. Se olikin toinen enne ihanasta lomasta.

Keskeltä kuplivaa skumppaa
Helsingistä matka jatkui auringon paisteessa kohti Pariisin Charles De Gaullen kenttää. Kentältä otimme taksin ja matka Pariisin keskustassa sijaitsevaan Aston-hotelliin kesti reilun tunnin. Liikenne oli siinä vaiheessa aika ruuhkaista ja antoi esimakua siitä, että Pariisissa on muitakin kuin me!

Sini-valkoista

Kirjoittauduimme sisään pieneen, takapihalla sijaitsevaan, intiimiin hotelliin. Matkaseuralaiseni ihasteli Pariisin kattohuoneistoja ja sellainen huonehan meille tarjoiltiin. Huone oli tosi pieni eikä siellä sopinut oikein pyörähtelemään. Mutta emmehän olleet tulleet makaamaan hotellihuoneeseen, vaan näkemään ja kokemaan Pariisia. Niinpä lähdimme heti tutkimaan ympäristöä. Pariisi yllätti minut vanhoilla rakennuksilla. Hotellin lähellä ei ollut ainuttakaan uutta rakennusta. Toisena Pariisi yllätti minut monilla sadoilla katukahviloilla ja ravintoloilla. Yhdessä tällaisessa maisteltiin ensimmäisen päivän lounaaksi ranskalaisten tekemää ruokaa. Ruokailun jälkeen kävellessä törmättiin erääseen Pariisin monista monumenteista, Tour Saint Jacques.

Tour Saint Jacques
Sitten aivan vahingossa saavuimme Seinen rannalle ja etsiessämme Seinen risteilyalusten satamaa tulimme Notre Damen katedraalin pihaan.

Notre Damen pääsisäänkäynti

Notre Dame Seineltä
Katedraalin julkisivun yksityiskohta
Katedraalin katsojien mukana ihailimme kierroksen katedraalin näyttäviä, värikkäitä, isoja lasimaalauksia.  Notre Damen katedraali on valtavan iso ja katsoimme haikeina esitettä konsertista, joka pidettäisiin seuraavana tiistaina meidän ollessa jo koto-Suomessa. Olisi varmaan vaikuttava kokemus olla konsertissa tuollaisessa katedraalissa.

Notre Damen lasimaalaus
Monet hiljentyivät katedraalin penkeillä ja/tai sytyttivät kynttilän palamaan muistaessaan läheisiään.

Kynttilämeri
Kävimme vielä tsekkaamassa rannassa Seinen risteilyaluksen Batobussin aikataulun, jotta voimme suunnitella seuraavan päivän ohjelman.

Toinen matkapäivä 2.6.2011(torstai)
matkakertomus jatkuu...Edit 10.6.2011

Toisena päivänä eli helatorstaina (tosin emme tienneet oliko se pyhä Ranskassakin?) meillä oli suunnitelmassa Seinen risteily. Niinpä suunnistimme aamusta Notre Damen Batobus-pysäkille ja aloitimme risteilyn. Seineä pidetään Pariisin sydämenä ja keuhkoina. Itse lisäisin listaan myös Pariisin upeat puistot, joista tulee kuvia toisena matkapäivänä. Seine on kuuluisa myös monista (32 kpl) silloista ja niitä saimmekin ihailla laivan kannelta. Siltojen materiaaleina on käytetty betonia, kiveä, terästä ja puuta.

Kaunein ja ehkä hieman prameanakin siltana tässä viimeisenä Pont Alexandre, jonka kullattu yksityiskohta seuraavassa kuvassa.

Siltapilari
Rantautumispaikan nimi oli Champs-Elysees. Yllätys ja ihastus oli sanoin kuvaamaton, kun ohitimme kauniit museorakennukset Grand Palais ja Petit Palais kauniine suihkulähteineen, kullattuine portteineen ja läksimme astelemaan pitkin Avenueta.

Leveä katu, muotoon leikatut puurivit, katukahvilat, ravintolat ja  hienot erikoisliikkeet reunustivat Avenueta ja mielettömästi muitakin kulkijoita käveli kohti Riemukaarta. Mutta se tunnelma oli käsin kosketeltava. Harvoin olen ollut tuollaisessa mielentilassa kuin Pariisissa useampana päivänä. Ihastelin, ihmettelin, kuvailin ja maistelin Pariisia.

Riemukaari
Riemukaaren yksityiskohta

Ihmisiä Champs Elyseellä

Macaron kauppa

Street-tanssia

Kelloja ja heijastuksia
Kävimme yhdessä katukahvilassa juomassa expressot ja syömässä patongit. Shoppailin itselleni Naf Naffilta leopardikuvioisen sifonkipuseron ja juniorille, jo perinteiseksi tuliaiseksi tulleen, Ranskan maajoukkueen jalkapallopaidan. Eksyimme myös Kusmitee kauppaan, josta mukaan lähti suklainen versio. Älkää luulko, en maksanut näistä omaisuuksia :)

Eiffel-torni
Päivän ohjelma ja matka jatkui Batobussilla kohti Eiffelin pysäkkiä. Eiffel torni on rakennettu 1887-1889 maailmannäyttelyyn. Torni on 324 m korkea ja torniin voi kiivetä portaita pitkin ensimmäiselle ja toiselle tasanteelle. Kolmannelle tasanteelle pääsee vain hissillä. Päästyämme Eiffelin juurelle jonotimme ensin jalkaan, josta pääsi vain portaita pitkin torniin. Niinpä vaihdoimme jonoa ja jonotus hissilliseen jalkaan kesti tunti 45 minuuttia. Jonotus kannatti ja menimme hissillä toiselle tasanteelle ja sieltä portaita pitkin alas. Kiertelimme, ihastelimme ja kuvailimme Pariisia eri tasanteilta

Yksi jalka

Itäinen jalka

Teräsrakenteita

Torni toiselta tasanteelta ylöspäin
Tornista oli huikeat näköalat eri puolille Pariisia.

Eiffeliltä läksimme auringon paahteessa kohti Batobussilla St-Germain-des-Pres-pysäkkiä. Vuorossa oli yksi päivän kohokohdista, ruokailu juomilla höystettynä. Tänään ruokalistalla minulla oli ruokaisa kana-crepe ja jälkkärinä suklaakakku ranskalaisella kermalla. Tämä herkkuateria tarjoiltiin meille ilmeettömänä, mutta sekään ei haitannut, kun ruuasta jäi niin hyvä maku suuhun.

omnomnom....

Kolmas matkapäivä 3.6.2011(perjantai)
matkakertomus jatkuu...Edit 11.6.2011

Kolmas matkapäivä perjantai oli suunniteltu shoppailupäiväksi! Niinpä aamupalan jälkeen kimpsut kasaan ja kohti kauppakeskusta Galaries Lafayettea.

Kaupan kattokupoli

Kerrokset
Kaupparakennuksen kauneus mykisti shoppailijan ihailemaan kattokupolia ja kerrosten rakennustaidetta. Shoppailukierroksella täytyi joidenkin putiikkien eteen pysähtyä ja katsoa, kun putiikkiin laskettiin vain yksi ostaja kerrallaan. Mutta näistä päästiin hyvin nopeasti eteenpäin ja itse ostokset tehtiin ihan rahvaan puolella. Minulle tarttui mukaan musta toppi ja kolmet Calvin Klein sukat. Yhdet sukat olivat mikrokuituiset. Matkaseura testasi omat samanlaiset jo reissussa ja kehui kovin. Kauppa kierrettiin, ihastellen, hiplaillen ihmetellen, kokeillen ja ostaenkin kerros kerrokselta. Viimein saavuttiin kaupan kattoterassille. Katolla voi ihailla maisemia tai vaikka pelata erän tennistä.

Kattoterassi
Katolta huomasimme, että olimme ihan Oopperatalon eli Palais Garnierin vieressä. Seuraavana olikin vuorossa rakennukseen tutustuminen.

Oopperatalo

Aula

Aition ovi

Aitiot

Näyttämö

Permannon penkit

Kattokupoli
Kiva oli nähdä minkälaisessa miljöössä olisi Pariisissa mahdollista nähdä oopperaa tai balettia. Oopperatalo on uusbarokkityylinen palatsi, jonka rakennustaidetta ja miljöötä voi ihastella muutenkin.

Kattokruunu

Kattomaalauksia

Oopperatalon parveke

Oopperasta lähdimme etsimään ruokapaikkaa. Ehkä matkan paras makuelämys koettiin katukuppilassa, jossa minun menu koostui ranskalaisesta sipulikeitosta ja grillatusta kalasta. Ranskalainen sipulikeitto maistui juustokuorrotuksineen taivaalliselta.

Hotelli Ritz

Ritzin sisäänmeno
Ja kun sillä suunnalla oltiin, käytiin vielä tsekkaamassa Hotelli Ritzin sijainti Pariisissa. Eihän sitä tiedä, milloin tarvetta vähän hienommalle/kalliimmalle/isommalle hotellille ilmenee! Matkalla omaan tuttuun Aston-hotelliin, ostin vielä katukauppiaalta musta-valkoisen Pariisihuivin. Huivi oli tarkoitus levittää harteille seuraavan päivän aurinkoiselle retkelle. Mutta se jäikin sitten ajatukseksi...

Neljäs matkapäivä 4.6.2011(lauantai)
matkakertomus jatkuu...Edit 12.6.2011

Lauantaille olimme suunnitelleet Seinen toisen puolen tutkimista. Siellä kohteena oli puistot ja latinalainen kortteli. Läksimme jälleen kerran aamupalan jälkeen kävellen matkaan. Jo matkalla oli ihmeteltävää ja ihasteltavaa.

Gabriel Davioudin veistämä suihkukaivo Boulevard Saint-Michelin Seinen-puoleisessa päässä

Törmäsimme myös markkinapaikalle, jossa oli myynnissä vihanneksia, kukkia, pähkinöitä, vaatteita jne. markkinoille ominaista tavaraa.
Kukkia

Katusoittajat

Ohitimme myös Institute du Monde Arabe-rakennuksen, jossa on arabimaailman instituutti. Se on rakennettu 16 arabivaltion tuella lujittamaan islamilaisten ja länsimaisten kulttuuriyhteyksiä.
Institute du Monde Arabe
Sitten saavuimmekin Jardin des Planets puistoon ja vieressä olevaan eläintarhaan. Ensin kävimme tutustumassa eläintarhaan. Seuraavana muutama kuva eläimistä.

Eläintarhan alueella haukattiin hieman välipalaa ja jatkettiin kierrosta puistossa.

Tämän päivän ohjelmaan kuului vielä toinenkin puisto Jardin du Luxembourg.

Latinalaiskorttelialueella oli paljon kirjakauppoja, joissa muutamassa piipahdimme. Matkaseuralaiseni löysi onnittelukortin läheiselleen. Alueella oli aistittavissa humaanista boheemisuutta. Eräällä aukiolla oli menossa hierontapiste, jossa useampi hieroja hieroi ohikulkijoita. Aurinkoisen päivän lounas koostui tänään vain salaatista, joka nautittiin kuinkas muuten katukuppilassa!

Viides matkapäivä 5.6.2011(sunnuntai)

Sunnuntaina vuorossa oli tutustuminen Louvreen. Paikalle oli tullut moni muukin. Jonottamisen kestoa arvioitiin 4,5 tunniksi, mutta ei siinä mennyt kuin reilu kaksi tuntia :) Mutta nyt on nähty sekin museo. Minua hämmästytti, miten vapaasti museossa sai kuvata, mennä ja tulla. Onkohan näytillä olevat taideteokset kuitenkin feikkejä, jota ei tarvitse kauheasti vartioida?

Jonotusta

Jonotusta....

Sisäänkäynti näkyvissä...

Vettä

Mona Lisa

Venus de Milo

Kuudes matkapäivä 6.6.2011(maanantai)

Maanantai aamupäivällä oli vielä vuorossa shoppailua hotellin läheisessä Burton liikkeessä. Minulle mukaan tarttui kaksi T-paitaa ja vyö. Puolilta päivin tilattiin takis lentokentälle ja sitten olikin vuorossa lennot Pariisi-Helsinki/Vantaa-Joensuu. Illalla puoli kymmenen aikoihin kotona onnellisena mukavana reissun jälkeen.

A kirjoitti...

Jännää;O

Punatulkku kirjoitti...

Polttelisi kirjoittaa, mutta kone takkuaa kuvien kanssa. Pitää käydä ulkoinen muisti hankkimassa miljoonille :)) kuville ja jatkaa matkakertomusta....

Perheenäiti kirjoitti...

Taisit ottaa sen ison kameran mukaan, on niin hyviä kuvia. :-)

Minäkin olen kerran kiivennyt yhden Eiffelin jalan ensimmäiselle tasanteelle. Ylösmeno sujui hyvin, mutta alastulo hirvitti, kun sieltä rautarakenteiden läpi näkyy koko ajan maahan.

Punatulkku kirjoitti...

Joo, otin sitten! Kiitos vinkistä, oli reppu ja iso käsiveska mukana, joissa kamera kulki hyvin mukana. Kuvia tuli otettua aikamoinen määrä ;))